SENSIS er et spesialistselskap innen salgs- og kjøpsrådgivning, fusjoner, eierskapsvurdering og verdivurderinger
Sensis leverer “hands-on” prosjektledelse
Salgsrådgivning

Salg av selskap (forberedelse og gjennomføring)
Fusjoner og fisjoner
Salg av eiendeler
Eierskapsvurdering
Vurdering og evaluering av videre strategisk retning (organisk vekst, samarbeidsavtaler, fusjon, salg til industriell aktør, salg til PE og IPO)


Kjøpsrådgivning
Identifisere, kommunisere og forhandle med interessante oppkjøpskandidater
Verdivurdering og modellering av targets
Leveraged buy-out’s

Verdivurdering & Modellering
Verdivurdering av selskap når eier selv ønsker å styre kjøps- / salgsprosessen
Modellering av strategiske veivalg / beslutningsverktøy ifm. strategiprosess
Verdivurdering ifm. interne restrukturinger
Analyser - Verdsettelse - Markedsføring - Vurdering av bud - Forhandlinger
Salgsrådgivning
SENSIS har fire avgjørende fokusområder som skaper verdi for kunden
SENSIS tilbyr et helhetlig spekter av m&a tjenester og andre finansielle tjenester for selskapstransaksjoner i verdiintervallet NOK 50 - 500 milloner, inkludert salgsrådgivning, kjøpsrådsrådgivning og fusjoner, innen de fleste industirsektorer. SENSIS har hovedfokus på privateeide selskaper, men tilbyr også tjenester til Private Equity og management teams

IDENTIFISERE KJØPERE
01
Identifisere og ha tilgang til de riktige kjøperne
-
Benytte lokalt og globalt nettverk for å identifisere potensielle kjøpere, samt ha tilgang til sentrale beslutningstakere i de ulike selskapene
-
Ta kontakt med beslutningstakere hos nasjonale og internasjonale kjøpere

UTVIKLE EN OVERBEVISENDE VEKSTHISTORIE
02
Utarbeide og kommunisere den mest overbevisende historien
-
Identifiser, beskriv og illustrer styrkene og vekstpotensialet til selskapet og markedet. Dette er avgjørende for å skape interesse / skape aksjonærverdier.
-
Adresser og håndtere potensielle utfordringer og risikoområder
MAKSIMERE TRANSAKSJONSVERDI


GJENNOMFØR TIL OPTIMALE BETINGELSER
DESIGN EN OPTIMAL TRANSAKSJONSPROSESS
03
Skap den riktige dynamikken
-
Design en transaksjonsprosess som er tilpasset kjøperlandskapet, samt andre relevante selskaps- og markedsspesifikke parametere
-
Strukturer en prosess med positiv dynamikk, samt med konkurranse blant potensielle kjøpere
04
Forhandle og gjøre transaksjonen til en realitet
-
Utnytt kunnskap om hvordan kjøperne tenker i avslutningsfasen av transaksjonen
-
Strukturer et best mulig resultat i endelige forhandlinger, både ift. strukturering av transaksjonen, samt endelig prising av selskapet
Kontakt oss for mer informasjon om vårt fokus / tilnærming til en salgsprosess, sektor fokus og credentials / referanser
Kjøpsrådgivning
SENSIS i "action" i en kjøpsprosess - 5 trins prosess
Graden av analyser og forberedelser en gjør forut for kontakt med oppkjøps-targets øker sannsynligheten for en systematisk og suksessfull transaksjonsprosess
Kontakt oss for mer informasjon om vårt fokus og vår tilnærming til en kjøpsprosess, sektor fokus og credentials / referanser
Pre-deal vurdering
SENSIS supporterer med alle oppkjøpstargets
01

Identifiser og map viktigste selskaper basert på oppdrags-
givers oppkjøps-
kriterier
02

Utarbeid long-list og filtrer til short-list
03

Vurder og prioriter short-listede oppkjøps-targets
04

Kontakt oppkjøps-targets, sett opp møter og utareid selskaps-pres.
Deal gjennomføring
SENSIS
05

Start oppkjøps-prosessen
Signering og Completion
Verdivurdering & Modellering
SENSIS's arbeidsmetode og tilnærming
Prosjektledelse inkl. analyser og spørsmål
Metode
Inntjenings-basert metode
Diskonterte kontantstrømmer (DCF)
Estimere fremtidige kontantstrømmer for en gitt prognoseperiode (eks. 5 år)
Estimere terminalveri (verdi av kontantstrømmer etter prognnoseperioden)
Estimere WACC (avkastningskrav) som reflekterer riktig risikonivå for selskapet
Vurdere netto rentebærende gjeld og riktig nivå på arbeidskapitalen
Multipler fra sammenlignbare selskaper (børsnoterte) og sammenlignbare transaksjoner
Verdivurdering
Analyse
Resultat
Markedsbasert metode
Estimert verdi på virksomheten
Prosjektledelse inkl. analyser og spørsmål
Scoping
01
Modellering
-
Oppstartsmøte og prosjektplan
-
Beslutte teknisk løsning
-
Avklare bruk og formål med modell (f.eks. styringsmodell for strategiske veivalg el. oppkjøpsmodell)
Designe modell
02
-
Avklaring av modellstruktur og tekniske spesifikasjoner
-
Overføre av kompetanse mellom Sensis og kunde er essensiell - kan gjøres i en work shop
Bygge modell
03
-
Basert på beslutninger tatt under fase 2 bygges modell med avklart presisjons- / fleksibilitetnivå
-
Oppfølgnings-
diskusjoner og statusmøter avtales løpende
Teste modell
04
-
Kvalitetssikring / total gjennomgang av modell sammen med kunde
-
Sensis har fastsatte prosedyrer ifm. kvalitetssikring
Overlevere modell
05
-
Overlevering av modell / utarbeide brukermanual
-
Kursing av bruker
-
Potensiell support og oppdatering av modellen